poniedziałek, 28 września 2015

ŚWIATOWY DZIEŃ TURYSTYKI 2015 POD HASŁEM "MILIARD TURYSTÓW, MILIARD MOŻLIWOŚCI"

W roku 2015 Światowy Dzień Turystyki przypada na 27 września (niedziela)

Święto zostało ustanowione w 1979 roku z inicjatywy Światowej Organizacji Turystyki działającej z ramienia ONZ. Obchody mają UKAZAĆ znaczenie i rolę turystyki we współczesnym świecie (w aspekcie kulturowym, politycznym i gospodarczym). Co roku organizatorom towarzyszy inne hasło przewodnie, na przykład: „Turystyka wzbogaca” (2006) czy też „Turystyka odpowiedzią na wyzwanie zmian klimatycznych i globalnego ocieplenia” (2008). Od 1998 roku inne państwo zobowiązuje się do przewodniczenia obchodom. Każdemu rządowi zależy na turystycznej atrakcyjności i przyciąganiu gości z całego świata. Biznes turystyczny jest bardzo istotnym źródłem wpływów do budżetu w Grecji, Hiszpanii czy Włoszech. I to Europa stanowi "światową mekkę turystyki" – w 2011 roku przywitała pół miliarda podróżnych.
Najczęściej odwiedzanymi państwami w skali globalnej są
  • Francja,
  • Stany Zjednoczone
     i
  • Chiny.
Liczba turystów stale rośnie, głównie ze względu na nieustannie zwiększające się możliwości swobodnego (i niedrogiego) przemieszczania.
Dawniej, zwłaszcza w XVII i XVIII wieku popularny był w Europie tzw. Grand Tour, czyli podróż, w którą wyruszali arystokraci i intelektualiści w celu nabrania dobrych manier, obycia w świecie sztuki i kultury oraz wyrobienia gustu artystycznego.
Grand Tour odbyli między innymi:
  •  Monteskiusz,
  • Lord Byron,
  • Wolfgang Amadeusz Mozart
  • czy Stanisław August Poniatowski.
Za współczesny odpowiednik Grand Tour uważa się dziś niekiedy tzw. „gap year”, czyli rok przerwy (zwykle) po szkole średniej, który poświęca się na zwiedzenie świata (zwykle przed rozpoczęciem studiów).

PODRÓŻUJMY WIĘC I POZNAWAJMY ŚWIAT, BO JAK WIEMY: "PODRÓŻE KSZTAŁCĄ"!!!!

poniedziałek, 1 czerwca 2015

Warsztaty turystyczne do Belgii pod patronatem Europosła Jarosława Wałęsy w terminie od 10 do 17 maja 2015 roku

W dniach od 10 do 17 maja 2015 roku odbyły się warsztaty turystyczne do Belgii pod patronatem Europosła Jarosława Wałęsy.
W ekspresowym tempie zobaczyliśmy stolicę Holandii – Amsterdam, ciekawe miasto z bogactwem kanałów, rowerów, barek i innych „pojazdów pływających”. Widzieliśmy m.in. Muzeum Tulipanów, Serów oraz Dom Anny Frank. Następnie udaliśmy się do Brugii – stolicy czekolady, miasta wielu tajemnic.
Kolejny dzień to Bruksela, gdzie oprócz atrakcji stolicy Belgii czekało nas spotkanie z patronem naszej wyprawy Europosłem Jarosławem Wałęsą. W trakcie spotkania mieliśmy niecodzienną sposobność aby przyjrzeć się z bliska pracy Europosła oraz działaniu Europarlamentu. Widzieliśmy Plac „Solidarności” ze znanym nam logiem, Grand Place i symbol Brukseli – Manneken Pisa. Obejrzeliśmy miejsce klęski jednego z najsłynniejszych strategów w historii Europy, a może i świata, Napoleona Bonaparte czyli słynne Waterloo.
W Brugii czekały na nas inne atrakcje: rejs łódkami i zwiedzanie miasta z perspektywy wody, oglądanie kościoła NMP wraz z ciekawym wyposażeniem – rzeźbą Michała Anioła pt. „Madonna z Dzieciątkiem”,  Muzeum Memlinga, Ratusz wraz z tzw. „Muzeum – Historium”. Zwiedzając zauważaliśmy podobieństwa Brugii do  Gdańska. Czasem można było mieć wrażenie, że jesteśmy u siebie. Udaliśmy się także nad Morze Północne do nadmorskiego kurortu Knokke – Heist. Miejsce to przypominało inne europejskie kurorty wraz
z charakterystycznymi promenadami i apartamentowcami tuż nad brzegiem morza.
Zwiedzaliśmy także Gandawę wraz z licznymi kościołami, ciekawymi sukiennicami i kamienicami.
Przekonaliśmy  się, że Belgowie, to królowie frytek, czekolady, słodyczy i nie tylko…
W trakcie pobytu uczestniczyliśmy w najważniejszym święcie religijnym we Flandrii - Heilig-Bloedprocessie (Procesji Świętej Krwi) oraz w Münster w obchodach 367 rocznicy podpisania Pokoju Westfalskiego, kończącego wojnę trzydziestoletnią.
I to nie koniec atrakcji, jeszcze wielokulturowy Berlin wraz z Bundestagiem, Check Point Charlie, Alexanderplatz, Kościołem Pokoju, słynnym KaDeWe (porównywanym do londyńskiego Harodsa)  i wieloma innymi.
Jak zwykle młodzież wcielała się w role pilota wycieczek i przewodnika pod okiem nauczycieli zawodowców, licencjonowanych przewodników turystycznych i pilotów. Badała naocznie czas potrzebny na zwiedzanie, czas pracy i jazdy kierowców. Obserwowaliśmy pracę Informacji Turystycznej oraz  hotelarzy. Spotkaliśmy także naszych rodaków, którzy także nas wspierali swoim doświadczeniem
i pomysłami . Przekonaliśmy się  jak ważna jest znajomość języków obcych w multikulturowej Europie.
A uczestnikami warsztatów byli uczniowie z klas 2OA,  3OA, 3HB i 3EH, Absolwenci, Rodzice naszych uczniów, nauczyciele - opiekunowie panie: Beata Falkiewicz, Anna Ruszkowska, Monika Szymula,  Bogna Zaborowska oraz goście.

poniedziałek, 22 września 2014

Kolejna wizyta uczniów ZSH (klasy 4 OA i OB) w Europejskim Centrum Solidarności

18 września 2014 roku uczniowie z klas maturalnych IV O A i IV OB wraz z opiekunami zwiedzali Europejskie Centrum Solidarności znajdujące się przy Placu Solidarności w Gdańsku, tuż przy historycznej Bramie nr 2 dawnej Stoczni im. Lenina, Sali BHP – gdzie w sierpniu `80 podpisano Porozumienia Sierpniowe.
Europejskie Centrum Solidarności jest instytucją edukacyjno-muzealna, która poprzez zachowanie i propagowanie wspomnień o Sierpniu 80 i dorobku Solidarności chce promować takie wartości jak solidarność, wspólne dobro, współpraca i integracja.

piątek, 12 września 2014

12 września klasy 3OA, 3TI oraz 2OB odwiedziły Europejskie Centrum Solidarności

12 września 2014 klasy 3TI i 3OA wraz z opiekunami paniami prof. Martą Dąbrowską i Moniką Szymulą zwiedzali nową siedzibę ECS czyli Europejskiego Centrum Solidarności. Ten niezwykły obiekt stanął przy Placu Solidarności w sąsiedztwie historycznej Bramy nr 2 dawnej Stoczni im. Lenina, Sali BHP – gdzie w sierpniu `80 podpisano Porozumienia Sierpniowe a także tuż obok Pomnika Poległych Stoczniowców 1970 popularnie zwanego „Pomnikiem Trzech Krzyży”.
Gmach swoją formą, bryłą ma przypominać suchy dok bądź budujący się statek. Fasada pokryta jest kortenem, o barwie miedzianej nawiązującym do materiału z jakiego budowany jest kadłub statku.
W połączeniu z elementami szklanymi i metalowymi robi na każdym wrażenie, może nie każdemu się podoba ale gdy wkroczy do wnętrza... powita go przestrzeń oraz zieleń ogrodów wokół. Ekspozycja stała – wystawa stała to „Droga do Wolności”. Mamy okazję obserwować w kilku salach wydarzenia na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Dedykowana historii Solidarności i ruchów opozycyjnych, które doprowadziły do przemian demokratycznych w całej Europie Środkowo-Wschodniej.
Wystawa przedstawiona jest za pomocą tradycyjnych metod a także nowinek technologicznych. Multimedia wprowadzają nas w tamte czasy, możemy oglądać materiały źródłowe: wycinki prasowe, dokumenty, fotografie, biogramy, plansze, kalendaria, oraz filmy. Widzieliśmy historyczne tablice z 21 postulatami walczących o Solidarność, wolność.
Zwiedzając podążamy drogą poprzez następujące sale
PIĘTRO I
SALA D - WOJNA ZE SPOŁECZEŃSTWEM
SALA E - DROGA DO DEMOKRACJI
SALA F - TRIUMF WOLNOŚCI
Ostatnim etap jest sala, w której każdy zwiedzający będzie mógł dołączyć fragment swojego biletu do tysięcy innych, tworząc wiecznie żywy znak solidarności.
ECS tworzą ludzie, którzy pragną byśmy nigdy nie zapomnieli o idei solidarności. Z tego powodu włączają społeczności małe i duże do łączenia się i solidarnego dzielenia się wiedzą z innymi. Mieliśmy  okazję wziąć udział w mini kursie pierwszej pomocy, której instruktorami były dzieci. Uczyły nas jak pomagać innym.

Pamiętajmy więc słynną sentencję z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka: „Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi pod względem swej godności i swych praw. Są oni obdarzeni rozumem i sumieniem i powinni postępować wobec innych w duchu braterstwa.”